10/4/11 BMC2 Kerpen: Mathieu 14e


P7 in eerste race, maar pech in race 2

De Paasvakantie kwam afgelopen weekend helemaal op gang in het Duitse Kerpen voor de tweede manche van de Belgian Max Challenge (BMC).
Het werden spannende races onder een prachtige lentezon op de Erftlandring. Voor Team DF kwam Mathieu Collin aan de start bij de Max Juniors.
Bij onze laatste testdag in Genk, een tweetal weken geleden, zag Mathieu zijn Tonykart EVR herleid tot schroot toen een plas olie of water een gigantische crash veroorzaakte waarin voor meerdere rijders heelwat materiaal sneuvelde.
Kobe en Elias bouwden in de aanloop van de Kerpen race een bijna-nieuw-chassis helemaal weer op voor Mathieu. Birger Bouvin nam Mathieu’s motor nog eens onder de loep en op vrijdag werd diezelfde motor in Kerpen ingereden door Joris Cornelis.

Mathieu kon dus op zaterdag in optimale omstandigheden de vrije trainingen aanvatten. Het werd een drukke dag voor Kobe die de mechaniek verzorgde. Mathieu was in goeie doen op de uitdagende baan. Rond de middag ging Mathieu echter na een schuiver hard de banden in, gelukkig zonder al te veel erg. Toch was het chassis geraakt maar Birger en Kobe kregen de kart weer snel rijklaar.
Zondagochtend zette Finn Kooijman een super-tijd neer in de chrono sessie en greep de pole. Achter Kooiijman lag het veld heel dicht bij elkaar. Mathieu klokte de 12e tijd.
Bij de start van de eerste race kon Mathieu zijn twaalfde plaats behouden in de stormloop naar de eerste bocht. En meteen zat de snelheid er goed in bij Mathieu. Met een paar knappe inhaalbewegingen kon hij opklimmen tot de zevende plek.
Dat beloofde veel voor de tweede race. Mathieu startte goed maar helaas werd hij al in de eerste bocht hard aangereden op zijn achterbumper. De bumper brak deels af en begon over het asfalt te slepen.
Mathieu moest de pits in, waar Kobe snel een noodoplossing bedacht om de bumper weer aan te hangen. Mathieu kwam met een ronde achterstand op de leiders weer de baan op en vocht voor wat hij waard was. Hij zette de derde beste rondetijd neer, op nauwelijks 1/10″ van Kooijman die beide races op zijn naam schreef. Zonder het bumper-incident had Mathieu mee kunnen strijden voor een plaats in de Top 5.
Mathieu en het ganse team kijken volop uit naar de derde BMC manche eind juni, te Genk.