3/4 Euro Challenge Genk: Mathias 13e


Maar er had zoveel meer ingezeten zonder opdoffer van jewelste bij de start van de pre-finale.

De start van 1 van de zaterdag heats. Jensen(601), De Ruwe (622) en Mathias (633) stormen de eerste bocht in, met daarachter Juodvirsis (605) en Ringelberg (616)

Afgelopen weekend ging de Rotax Max Euro Challenge 2011 (RMEC) van start in Genk. Liefst 207 piloten gingen de strijd aan in de 4 verschillende Rotax Max klasses: Juniors, Seniors, Masters en DD2.
Bij het tiental Belgische deelnemers zat Mathias Detige, die uitkwam in de DD2-klasse, met ondersteuning van DFK (De Feyter Karting).
Dinsdag bouwden Kobe en Mathias een splinternieuw Gillard chassis op en woensdag kon het trainingswerk beginnen. Mathias voelde zich meteen goed in de nieuwe Gillard.
Ook toen het donderdag ging regenen bleef Mathias sterk presteren tijdens de vrije trainingen.
Vrijdag begon dan het serieuze werk met in de ochtend nog 2 vrije trainingssessies en in de namiddag de belangrijke chrono-rit.
In deze chrono-rit legde Mathias beslag op een uitstekende 4e plaats.

Dit betekende dat Mathias in de 3 kwalificatieraces van zaterdag steeds vanuit P4 kon starten. In deze 3 races toonde Mathias dat zijn overwinning in de Belgian Max Challenge van enkele weken geleden geen toevalstreffer was. Hij streed vooraan mee met de uittredende Europese kampioen, de Deen Andreas Jensen. Ook zijn snelle teamgenoten Jim Ringelberg en Simas Juodvirsis zaten in de kopgroep. De 3 Gillard-rijders gaven uiteindelijk in de eerste zaterdag-race een bijna zekere zege uit handen. Jensen kon profiteren van de onderlinge strijd tussen Juodvirsis en Ringelberg en kaapte de zege weg. Mathias werd knap derde.
In de tweede race reed Mathias halfweg koers in derde stelling toen zijn motor het plots begaf. Grote teleurstelling bij Mathias want door dit uitvallen verdween ook de kans op een mooie startpositie voor de finales van zondag.
Met de reserve-motor op de Gillard werd Mathias in de derde kwalificatierace opnieuw derde na alweer een sterke prestatie. Bij het samentellen van de resultaten van de 3 kwalificatieraces kwam Mathias uit op een tiende startplaats voor de pre-finale van zondagmiddag.

Een uurtje voor de start van de pre-finale op zondag gingen de hemelsluizen open boven Genk en alle deelnemers gingen over op hun regenafstellingen. Op de pre-grid wou Kobe nog snel de ontsteking op Mat’s motor checken maar elke interventie op de pre-grid is absoluut verboden volgens het reglement. De grid-verantwoordelijke was onverbiddelijk en Mathias werd prompt de start van de pre-finale ontzegd. Wat een opdoffer!
De pre-finale werd gewonnen door Juodvirsis.

Na het verwerken van hun uppercut wisten Kobe en Mathias dat de finale een zware dobber zou worden. Mathias moest immers op de allerlaatste rij vertrekken door zijn uitsluiting in de pre-finale. Na een voorzichtige start en op een kletsnatte baan kon Mathias zich vanuit de achterhoede ronde na ronde opwerken en 20 plaatsen goedmaken om uiteindelijk te finishen in P13.
Hij zette ook de snelste ronde-tijd neer in de finale. Mooi, maar toch een zeer magere troost omdat iedereen besefte dat een podium-finish binnen handbereik had gelegen.
Simas Juodvirsis won de finale voor Patrick Pearce en Andreas Jensen.