3/10 BMC5 Mariembourg: Top 10 voor Mathias en Mathieu


Maar alweer pech voor Filip

Het ganse BMC legioen trok op 3 en 4 oktober zuidwaarts tot dicht bij de Franse grens, in Mariembourg, voor de vijfde manche van de Belgian Max Challenge.
Een druk bezet deelnemersveld (behalve dan voor de DD2-klasse) zorgde voor geanimeerde races.

Bij de Junior Max kwamen 25 piloten aan de start. Onder hen Mathieu Collin die er op uit was om de teleurstelling van de vorige race in Genk achter zich te laten.
Mathieu’s Tonykart EVR “24” was aan een grondige check-up onderworpen na de laatste race in Genk en piloot en team wisten nu met zekerheid dat er niks mis was met het chassis.
Zaterdag werd er even op een natte baan getraind, maar in de namiddag droogde de baan op en Mathieu kon het uitdagende circuit van Mariembourg volop verkennen.
Op zondagochtend brak de zon helemaal door de wolken. Mathieu zat in de warm-up in de Top 10 maar tijdens de kwalificatie-sessie kwam hij op nieuwe banden vreemd genoeg niet verder dan de 14e tijd. Hij begreep niet wat er mis was gegaan en koos met zijn mecanicien Elias voor een andere set-up voor de race.
In de races ging het gelukkig een stuk beter. Ondanks zijn 14e startplaats kon hij na een mooie start en een foutloos parcours opklimmen tot P6 in de eerste race.
Ook de tweede race verliep goed voor Mathieu. Hij nam een zeer goede start en lag in de eerste bochten zelfs even op P4. Het tempo lag zeer hoog met toppers als Beerten (de latere winnaar), Van Moorsel, Convents, Franssen en Kremers, allemaal jongens die dit seizoen ook aan de BNL, Euro Max Challenge en/of Dutch Rotax Max Challenge deelnamen en dus vele koerskilometers in de benen hadden. Mathieu streed hard mee en finishte uiteindelijk in P8. Dat leverde hem een 7e plaats in het dagtotaal op en dankzij dit resultaat sluipt hij terug de Top 10 binnen van de algemene rangschikking. Hopelijk kan Mathieu tijdens de zesde en laatste BMC-manche opnieuw een goed resultaat neerzetten en nog enkele plaatsen opschuiven in de eindrangschikking.

Bij de Senior Max dan waren er 35 deelnemers. Team DF bracht er voor het eerst dit seizoen 2 piloten aan de start. Filip Vandendael, afwezig tijdens de 2 laatste manches, wegens studies, was er opnieuw bij in de Tonykart EVR “125”. Mathias Detige was er na zijn goede prestatie tijdens de Euro Max Challenge ook bij, in de “137” EVR.

Op zaterdag kwam het er voor onze beide rijders vooral op aan om de baan weer te leren kennen.
Wij hadden voorafgaand aan het race-weekend niet getraind in Mariembourg. De meeste concurrenten deden dat wel. Deze achterstand zou toch zo een beetje zijn tol eisen toen het serieuze werk er aan kwam op zondag. Mathias reed de zevende starttijd, maar moest bijna 3/10 van een seconde toegeven op de snelste, Jewell. Filip moest zich tevreden stellen met de 21ste tijd, terwijl hij in de warm-up nog P16 was. Onze beide piloten hoopten wat plaatsen te kunnen goedmaken in de races.
Maar voor Filip was race 1 in de eerste bocht jammer genoeg al “over and out”. Hij kreeg eerst een ferme duw en als gevolg daarvan reed een andere rijder zwaar op hem in. De stuurkolom kreeg een fatale tik en de stuurstangen braken af, dus einde verhaal voor onze “125” en dit na nauwelijks 100 meter wedstrijd!
In de “137” nam Mathias een goede start maar in de tweede bocht zat hij aan de buitenkant en enkele rijders konden binnendoor glippen. Jewell, Lahaye, Knevels en Langers bepaalden het tempo.
Daarachter Van Der Pol, Cool, Koullen, Joossens en Mathias. In P8 kwam Mathias door de finish. Spijtig van de chaotische eerste ronden van Mathias’ race want zijn ronde-tijden evenaarden de tijden van de koplopers.
Dezelfde namen bepaalden het verloop van de tweede race. Mathias was opnieuw goed gestart en lag in de eerste ronden in P7 achter Van Der Pol. Hij was iets sneller dan de ervaren Nederlander maar vond geen gaatje om aan de Sodi Kart voorbij te gaan. In plaats van door te kunnen schuiven en met de koplopers mee te gaan, verloor Mathias tijd. Hierdoor vonden Joossens en Koullen opnieuw aansluiting bij Mathias. Joossens dook dan in het bochtige gedeelte van het circuit aan Mathias voorbij, meteen gevolgd door een alerte Koullen. Het was een leuke strijd in dat groepje van 4 dat uiteindelijk nog aansluiting vond bij Cool. Michael Cool, voor het eerst in een Tonykart, moest het viertal één voor één aan zich voorbij laten gaan. Een vijftal seconden verderop won Lahaye voor Jewell, Knevels en Langers.
Filip moest als gevolg van zijn vroege uitvallen in de eerste race helemaal achteraan starten, in P35, voor race 2. Zijn start was prima want bij de eerste doortocht was hij al opgeklommen naar de 26ste plaats. Ondanks een falende achterrem en een sputterende motor bleef hij plaatsen goedmaken. Filip kwam uiteindelijk in P18 over de streep, toch een verdienstelijk resultaat. Hopelijk heeft hij voor de laatste BMC-manche in Genk, op 31/10, wat meer meeval.
Intussen bereidt het team in de komende weken de endurance race (BEKC) van 24/10 te Francorchamps voor.