5/9 Rotax Euro Challenge Genk: Mathias 13e


De vierde en laatste manche van de Rotax Euro Challenge 2010 werd een voltreffer voor organisator RGMMC en Karting Genk.
Vijf dagen droog en aangenaam zonnig weer voor de zowat 160 deelnemers. Onder hen een vijftiental Belgen. Voor Team DF was het de eerste kennismaking met dit kampioenschap, de absolute Europese top in de Rotax Max klasse.
Bij de Senior Max, de koninginneklasse, waren 67 piloten ingeschreven. Slechts 28 hiervan konden zich rechtstreeks plaatsen voor de finales-dag, op zondag.

Tijdens de 2 trainingsdagen, op woensdag en donderdag zochten Mathias en zijn mekaniekers Kobe en Elias naar de beste afstellingen voor hun Tonykart EVR. Bouvin Power zorgde voor een prima race-motor nadat bleek dat onze eigen motoren net iets te kort kwamen om met de besten te kunnen meestrijden.
Op vrijdag werden de chrono’s gereden. Hierin werden de startplaatsen voor de 3 kwalificatiemanches bepaald. Mathias zou in elke van deze 3 races als 13e starten, dus op de zevende rij.
Er werd in die kwalificatieraces op zaterdag bikkelhard gestreden om bij de Top 28 te geraken. Mathias reed in zijn eerste kwalificatiekoers naar een fantastische vijfde plaats! Een beter begin kon haast niet! Ook in de tweede en derde race ging het goed. Hij werd respectievelijk 11e en 10e en meteen wisten we ons verzekerd van een plaats in de finale. In de “ranking” na de drie kwalificatiemanches was Mathias knap 13e algemeen.
Op zondagochtend werd de herkansing gereden voor de piloten die zich zaterdag niet hadden kunnen plaatsen voor de finale. Uit deze “Second Chance Heat” konden de eerste 6 alsnog door naar de finales. In de herkansing eindigde Jonathan Knevels (277) vijfde en dat betekende dat er samen met Mathias (359) en Vincent Jewell (365) drie van de deelnemende Belgen de finale haalden.

De start van de prefinale was voor Mathias allesbehalve ideaal. Gekneld in een treintje van 4 of 5 karts schoof hij samen met onder andere Joey Van Splunteren (203) van de baan in de eerste bocht. De Engelsman Luke Haynes (222) vloog op een halve meter hoogte rakelings langs Mathias heen! Bekijk de foto’s van dit incident in Albums.
Mathias kon gelukkig verder rijden maar moest van heel ver trachten terug te komen. Hij deed dat ook en klom vechtend terug tot een onverhoopte 13e plaats.
Dat werd dus meteen ook zijn startplaats voor de grote finale die als afsluiter van het weekend werd gereden over 17 ronden.
Deze keer geen crash in de eerste bocht. Mathias was goed mee en kon in de eerste ronden opklimmen tot P10. Even reed hij zelfs in P8 maar er werd fel gestreden om elke meter asfalt in een groepje van 6 piloten. Bij het ontwijken van een schuiver voor hem werd Mathias van de ideale lijn geduwd en het duurde bijna 2 ronden vooraleer zijn banden weer “schoon” waren en hij weer een goed tempo kon aannemen. Zijn rondetijden waren stellig goed genoeg voor een plaats in de Top 10 maar uitendelijk moest hij zich tevreden stellen met P13 in de finale.
Toch een mooi resultaat, tegen de Europese toppers, en ook de snelste Belg van het weekend!
De Engelsman Sean Babington (362) won de finale. De Nederlander Joey Van Splunteren verzekerde zich in Genk van de Europese Rotax Max titel.