MAAR RAMPWEEKEND VOOR MATHIEU BIJ DE JUNIOR MAX
De vierde manche van het 2010 BMC kampioenschap werd een voltreffer wat het aantal deelnemers betrof. Bij de Junior Max namen 31 deelnemers het tegen elkaar op, terwijl bij de Senior Max 36 piloten aan de start kwamen in Genk.
Op zaterdag werd er door alle deelnemers uitvoerig getest. Onze Senior Max rijder Mathias en zijn mekanieker Kobe waren de ganse dag druk in de weer met chassis set-ups en het verzamelen en vergelijken van data over de motor. Bij Mathieu, onze Junior rijder, verliep het niet allemaal naar wens. Elias, bijgestaan door Ludo, probeerde verschillende afstellingen uit maar met weinig succes want ‘s avonds was Mathieu niet blij met de set-up van zijn Tonykart EVR.
Zondag, race-dag, kwam Mathieu niet verder dan de 17e starttijd. De kart ging gewoon niet goed. Voor de race gingen Elias en Ludo aan het werk om de set-up nogmaals te wijzigen op Mathieu’s weerbarstig chassis. Maar of die set-up beter zou blijken heeft Mathieu niet kunnen ervaren, want bij de start van de eerste race was hij meteen betrokken bij een crash. Na enkele ronden moest Mathieu de pits opzoeken want de kart was ten gevolge van de aanrijding onbestuurbaar.
En ook de tweede race zou Mathieu slecht vergaan. Crash in de tweede ronde met onmiddellijke opgave tot gevolg!
Bij de Senior Max, of Max Pro, zoals ze bij de BMC genoemd worden, was de strijd in de eerste race super spannend. Wel slechts voor de tweede plaats, want Jordy Koullen reed vanop de pole position weg van de rest van het veld. Achter Koullen ging het tussen Smith, Jewell, Eeckelaert, Cool, Torenvliet, Langers, Knevels en Mathias. Mathias was vanuit P9 gestart en klampte aan bij de mannen voor hem. Naar het einde toe kwam ook Nicolas Claes, uit P36 gestart (!), zich bij deze kopgroep voegen. Jewell en Knevels haakten in elkaar en gingen op enkele ronden van de finish het gras in. De posities bleven wisselen en Mathias werd uiteindelijk knap zesde.
Bij de start van de tweede race, op een droge baan, maar met donkere wolken boven de Horenbergsdam, ging Smith aan de leiding voor Koullen en Mathias in P3 na een uitstekende start. Achter deze 3 was een gaatje gevallen en reden Torenvliet (P4) en Cool (P5). Koullen vond al snel de weg voorbij Smith. Mathias gaf alles wat hij kon maar moest de eerste twee toch laten gaan, terwijl achter hem Cool en Torenvliet dichterbij kwamen.
Sensatie na 10 ronden: de eerste regendruppels kwamen eraan en leider Koullen liet zich verrassen bij het insturen van de chicane en was zijn leidersplaats kwijt. Het duurde niet lang voor de druppels een heuse regenbui werden en de wedstrijdleiding besloot wijselijk om de race vervroegd af te vlaggen. Smith behield uiteindelijk een nipte voorsprong op Cool, Torenvliet en Mathias. Smith werd ook de dagwinnaar, voor Cool, Torenvliet, Koullen en Mathias op een mooie vijfde plaats.
Afspraak voor de vijfde BMC manche op 3 oktober op het uitdagende circuit van Mariembourg.