22/5 en 23/5 BNL2 Genk: Mathias in supervorm!


Tijdens de tweede manche van het 2010 BNL kampioenschap heeft Mathias een knalprestatie geleverd op de kartbaan van Genk.
Hij werd 4e in de eindstand na 4 bloedstollende races waarin hij steeds vooraan te vinden was. Wat een opsteker na de ontgoocheling van het Paasweekend te Ostricourt!
Nochtans was de aanloop naar het BNL-koersweekend allesbehalve vlotjes verlopen. Een week voor de wedstrijd moesten we tijdens de testsessie te Genk vaststellen dat onze beide EVR-chassis gehavend uit de BNL- en BMC-koersen van Ostricourt en Genk waren gekomen. Bovendien kenden we er ook een motorprobleem op onze beste motor.
Het werd een race tegen de tijd om motor en chassis tijdig klaar te krijgen. Gelukkig konden de beide EVRs “gered” worden na het nodige rechten bij de Tony Kart invoerder, dit met de hulp van onze technische partner Aptare Racing.
Terwijl Elias en Kobe de 2 EVR-chassis in de teamwerkplaats weer monteerden, was Mathias op donderdag reeds in Genk druk in de weer met het roderen en losrijden van zijn pas gereviseerde race-motor. De donderdagtest was zeer nuttig en gaf Mathias weer vertrouwen. Hij was goed op dreef in het goeie ouwe EVXX-chassis.
Op vrijdag kon Mathias dan weer met zijn EVR de baan op voor meer testwerk. Kobe en Elias hielden de ganse dag ook de EVXX ter beschikking van Mathias die dus heelwat vergelijkende testronden kon afleggen in beide karts.

Zaterdagochtend was het dan tijd voor het serieuze werk.
In de vrije training was Mathias knap derde. In de chronosessie moest hij vrede nemen met de 8ste tijd. P8 op de grid dus voor de eerste race. Zijn start was goed. Al vlug lag Mathias in P5. Vooraan gingen poleman Roy Curfs en Jonathan Knevels er hard van door. Mathias klom op naar P3 door eerst Jacky Cortel en daarna Kevin Langers voorbij te gaan. Vooraan bouwde Curfs zijn voorsprong verder uit. Maar Mathias reed ronde na ronde korter naar Jonathan Knevels toe. Zelf moest hij op zijn hoede zijn voor Langers en Torenvliet. In de voorlaatste ronde kon Mathias dan Jonathan voorbij gaan en zo legde hij beslag op een fantastische tweede plaats!

In de tweede race vertrok Mathias dus op de eerste rij, naast Curfs. De start, zo vaak in het verleden het zwarte beest voor Mathias, verliep goed. Hij moest enkel Jonathan Knevels laten voorgaan. Even kon Mathias in de aanvangsronden naar P2 maar Jonathan gaf zich niet zomaar gewonnen en snoepte de tweede plaats meteen weer af. De strijd tussen Curfs, Knevels en Mathias bleef spannend tot het einde maar de posities vooraan zouden niet meer wijzigen. P3 dus voor Mathias. Alweer een schitterend resultaat.

Op zondagochtend, in een stralend lenteweertje, moest het ganse deelnemersveld opnieuw een trainings- en chronosessie afwerken om de startorde voor de derde race te gaan bepalen. Mathias probeerde wat andere afstellingen uit, maar was niet helemaal tevreden met, opnieuw, de achtste startplaats. Hij overlegde met Kobe en Elias wat hij graag gewijzigd zag aan de afstelling van zijn EVR. Alweer een goede start voor Mathias in race 3. Bij de eerste doortocht was hij opgeklommen naar P6. In de derde ronde kon hij Roy Curfs voorbijgaan en begon hij jacht te maken op de verrassende Rody Pot. De eerste 6 met in volgorde Koullen, Rietveld, Vermeylen, Pot, Mathias en Curfs vormden een treintje en streden om elke meter asfalt. De strijd was fair. Vermeylen verslikte zich in een inhaalpoging op Koullen en zakte naar P6. Mathias in P4 intussen dus, nog steeds een gaatje zoekend om Pot te kunnen verschalken. Mathias was sneller in het technische gedeelte maar Pot zat op een bom van een motor en op de rechte lijn was er geen doorkomen aan. Roy Curfs schoof intussen steeds dichter bij Mathias en de ervaren Nederlander wees Mathias terug naar de 5e plek. Ook Vermeylen schoof mee door. Curfs en Vermeylen gingen op hun elan door en maakten brandhout van Pot, waarop Mathias eindelijk ook de jonge Nederlander kon voorbijgaan. P5 dus opnieuw en de posities zouden niet meer wijzigen. Koullen hield Rietveld af voor P1, gevolgd door Curfs, Vermeyelen en Mathias, alle 5 nog steeds in formatie. Prachtige race om te volgen!

Voor de vierde en laatste race van het weekend werden de rekenmachientjes al bovengehaald om te kijken hoe het eindklassement er kon gaan uitzien. Er moest al veel fout gaan voor Roy Curfs om de eindzege nog uit handen te geven. Achter Curfs had Mathias de beste papieren om tweede algemeen te worden dankzij zijn 3 top-5 finishes. De andere toppers Koullen, Rietveld, Knevels en Vermeylen hadden elk al pech gekend in één van de 3 verreden manches en lagen dus wat achterop in het puntentotaal. Een tweede plaats in het eindklassement was dus absoluut haalbaar voor de TeamDF-rijder. Maar rekenen en op veilig spelen deed Mathias niet bij de start van de 4e race. Andermaal was zijn start prima. Op het einde van de eerste ronde was de volgorde: Koullen, Rietveld, Vermeylen, Curfs en Mathias. Dit vijftal liep snel weg van de achtervolgers en er ontstond een mooi gevecht voor de eerste plaats tussen Koullen, Rietveld en Vermeylen. Kenny Vermeylen bleek de sterkste van dit trio en nam in de 5e ronde resoluut de leiding. Koullen en Curfs kregen het met mekaar aan de stok en Mathias ging zonder aarzelen door naar de 3e plaats. Halfweg koers was Mathias zelfs de snelste rijder op de baan en hij begon de kleine kloof naar Rietveld te dichten. Curfs en Koullen volgden op korte afstand dus de strijd lag nog volledig open. Maar met nog slechts 3 ronden te gaan begaf de ketting op de EVR van Mathias! Opgave tot gevolg. Zeer jammer. Zichtbaar teneergeslagen verlieten Mathias en zijn mechanieker Kobe het parc-fermé.

Uiteindelijk bleek Mathias genoeg punten over te houden om 4e in de algemene eindstand te worden, en dus kon hij alsnog op een trapje van het BNL-podium plaatsnemen. Iedereen binnen het team had intussen zijn glimlach teruggevonden want de prestatie van piloot en mechaniekers Elias en Kobe was werkelijk schitterend geweest! Een bijna perfect weekend waar we veel zelfvertrouwen hebben kunnen tanken en vooral ook zeer veel hebben bijgeleerd.
Hopelijk kunnen we de lijn doortrekken in de volgende BMC-race, van 13/6, opnieuw in Genk.