Op Hemelvaartdag kwam TeamDF aan de start van de eerste manches van het 2010 BEKC kampioenschap. Op de korte omloop van het Zuid-Hollandse Strijen stonden 2 races van telkens 2 uur op het programma. Een paar dagen eerder waren we gaan oefenen in Strijen met Filip en Thomas die er over een Tony Kart EVXX en een Kosmic T11 beschikten om de baan te leren kennen. Als race-chassis opteerden we na de testdag voor de Tony Kart EVXX.
Filip en Thomas vormden samen met Karl op race-dag ons pilotentrio. Het was koud en vochtig toen we in Strijen aankwamen om te gaan racen. Gelukkig zou het de ganse dag droog blijven. Tijdens de trainings- en kwalificatieritten van de eerste race waren onze piloten onmiddellijk in het goede ritme en Filip plaatste de Tony Kart EVXX op de pole. Bij de (stilstaande!) start kwam Filip perfect weg en kon hij de eerste positie behouden. Filip bouwde in het eerste uur wedstrijd een voorsprong op van bijna 15 seconden en we gingen dus als leiders de pit in voor de tankbeurt en pilotenwissel. Dat verliep helaas niet zo vlotjes, en toen de andere teams hun eerste stop hadden afgewerkt bleken we teruggevallen te zijn naar de derde plaats. Thomas was nu aan het stuur en slaagde erin om terug te komen tot P2 vooraleer de pits in te duiken voor de tweede verplichte pitstop. Karl nam over en was meteen zeer goed op dreef. Hij dichtte de kloof met de koplopers FM Racing Boys maar strandde bij de finish op een kartlengte van de leiders. Toch een mooie tweede plaats.
En dan naar de tweede race van opnieuw 2 uur: Ditmaal hadden we het minder gemakkelijk tijdens de oefensessies. Blijkbaar hadden onze concurrenten een stapje vooruit gezet met hun afstellingen. Karl deed er alles aan om nog een goede startpositie af te dwingen. Hij zette de EVXX toch nog puik op de derde startplek. Filip nam opnieuw de start maar kwam achter VH Racing terecht in P4. Al snel bleek hoe moeilijk het is om Strijen in te halen. Filip was duidelijk sneller en drong hard aan maar vond geen gaatje. We verloren kostbare seconden want vooraan liepen FM Racing Boys en DH Racing Boys AK van de achtervolgers weg. We besloten Filip wat vroeger binnen te halen om zo hopelijk wat meer vrije baan te hebben voor Thomas en wat tijd goed te maken vooraleer de andere teams gingen pitten. Maar Sloebs was er bij de eerste reeks pitstops in geslaagd om naar voren te komen. Thomas kwam de pits in als P5. Karl moest dus vol aan de bak om in de laatste 40 minuten terug te slaan. Een “stop-and-go” stuitte echter zijn opmars en Karl kwam uiteindelijk in P6 over de finish.
Er zijn nog 6 races te gaan in het BEKC-kampioenschap. De punten van onze tweede en zesde plek in Strijen kunnen bij het einde van het seizoen nog belangrijk blijken voor de eindafrekening. De volgende BEKC-koers vindt plaats op 27/6, opnieuw in Nederland, deze keer in Lelystad. Indien mogelijk brengen we dan 2 karts aan de start.