In het Duitse Kerpen ging afgelopen zondag de Belgian Max Challenge (BMC) 2010 van start. TeamDF bracht er 2 piloten aan de start. Mathieu, vorig seizoen nog “rookie of the year”, begon er aan zijn tweede jaar in de Junior Max klasse. Bij de Max Pro (+16j) werden onze kleuren verdedigd door Filip. Beiden beschikten over een Tony Kart EVR chassis.
Zaterdag, bij onze aankomst in Kerpen, lag de baan er nat bij en de eerste sessies werden dus op regenbanden gereden. Het was zoeken naar de juiste afstellingen. Na de middag droogde de baan op en was het zelfs enkele uurtjes aangenaam warm en zonnig. Filip en Mathieu sloten de dag tevreden af en allen hoopten we op meer van hetzelfde op zondag, racedag.
Maar de weersomstandigheden waren op zondagochtend totaal omgeslagen. Het was een pak kouder en het had de ganse nacht geregend. Opnieuw regenbanden dus, en regenafstellingen om de trainingen en chrono’s aan te vatten.
Mathieu was bij de Junior Max tijdens de training 8ste en hij klokte bij de chrono’s de 10e tijd op een deelnemersveld van 33 rijders. Ook bij de Max Pro kwamen er 33 piloten aan de start. Filip was knap 7e in de ochtendtraining. Tijdens de chrono-sessie kwam Filip uit op een 10e startplaats. Dit alles bij af en toe lichte regenval, dus op een natte omloop.
Na de middag, bij het van start gaan van de finales ging het meer regenen en dat maakte de baancondities zeer verraderlijk.
Mathieu begon dus aan zijn eerste koers van het seizoen in 10e stelling. Hij ging zeer goed van start en kwam zonder kleerscheuren door de befaamde eerste bocht. Bij de eerste doortocht was Mathieu opgeklommen naar plaats 8. En een ronde later schoof hij door naar de zesde plek achterna gezeten door Marnik Battryn en Vincent Convents. Maar in de 9e ronde ging het mis. Bij het opkomen van de rechte lijn bij de start-finish ging Mathieu iets te ver over de kerb met een onvermijdelijke spin tot gevolg. Hij zakte uit de top 20 in de stand. De resterende 9 ronden moest Mathieu de schade proberen te beperken en zoveel mogelijk plaatsen goedmaken. Dat deed hij voortreffelijk want hij kwam sterk terug en finishte uiteindelijk als 15e.
Bij de start van de tweede Juniors finale ging Mathieu alweer perfect door de eerste bocht en klom hij naar plaats 11. Hij vocht een spannend gevecht uit o.a. opnieuw met Marnik Battryn en eindigde deze keer negende. Mathieu’s rondetijden lagen in de tweede finale ook veel dichter in de buurt van de koplopers dus dat was een opsteker.
Voor het dagklassement betekende dit een 10e plaats voor Mathieu. Hij had er zeker meer van verwacht na zijn sterk seizoeneinde vorig jaar, maar Kerpen is geen gemakkelijk circuit. We trainden er slechts 1 keer deze winter en vorig jaar ondervonden we er ook problemen met onze regenafstellingen.
De Max Pro dan, met Filip aan het stuur van de nr. 125 Tony Kart EVR.
In de eerste race ging Filip goed door de eerste bocht en kon hij zijn 10e startplaats behouden. Het veld lag dicht tegen elkaar rond die 10e plek en Filip vocht voor wat hij waard was tegen Toon Eeckelaert. Even klom Filip naar de 9e plaats maar in de 8ste ronde spinde hij in de snelle en verraderlijke linkse bocht in de lange klim langs de toeschouwerstribune. Hij tuimelde naar de 15e plaats maar kon de eerste race toch nog afsluiten op de 13e plek.
Filip was echter niet tevreden over de afstelling van zijn kart en Ludo, Elias en Michael probeerden een totaal verschillende afstelling voor de tweede race.
Opnieuw was Filip uitstekend gestart en kwam hij goed door de eerste bochten, in 10e positie, op de huid gezeten door de Intrepid van Bruno Benoit. Deze laatste hielp in de vierde ronde Filip’s race naar de vaantjes. Filip zakte ver weg, tot plaats 20. Maar er restten hem nog 16 ronden en hij kon heelwat plaatsen goedmaken om uiteindelijk als twaalfde te eindigen. Net als bij Mathieu lagen Filip’s rondetijden in de tweede finale veel dichter bij de tijden van de leiders, dat was een positieve evolutie t.o.v de eerste finale.
Het eindklassement bij de Max Pro leverde uiteindelijk de 10e plaats op voor Filip. Vooraf hadden we gehoopt op een Top 10 plaats voor Filip dus opdracht volbracht.
De tweede manche van het BMC kampioenschap gaat door in Genk, op 2 mei. We zullen de tussentijd goed gebruiken om uitvoerig te gaan testen met onze BMC rijders.
Maar eerst komen onze BNL-piloten Karl en Mathias aan de beurt. Hun koersseizoen gaat tijdens het Paasweekend van start in het Noord-Franse Ostricourt.