15/11 BEKC Francorchamps: 4e plaats voor Thomas en Filip. Karl en Jonathan 12e.


TeamDF heeft in Francorchamps de 4e en 12e plaats behaald in de 7e manche van het BEKC-kampioenschap.

Voor het eerst brachten we 2 karts aan de start van een BEKC-wedstrijd. Karl deelde zijn Tony Kart EVR met gastrijder Jonathan Knevels. Voor Thomas werd het de allereerste deelname aan een Rotax Max race. In de Kosmic kreeg hij Filip als co-rijder. Onze mechaniekers Elias, Kobe en Miche hadden hun handen vol gehad om de chassis na de regen-test in Francorchamps van 2 november weer helemaal proper en startklaar te krijgen.

Onderweg naar Francorchamps werd het snel duidelijk dat het een regen-race zou gaan worden. Dus moesten beide karts snel omgebouwd worden naar een regen set-up. Om 8:30 al ging de enige training en chrono-sessie van start. Geen van onze beide chassis bleken een echt goede baanligging te hebben in de regen. Maar toch schommelden Karl/Jonathan en Thomas/Filip steeds tussen de 5e en 7e plaats tijdens de chrono-sessie. Er waren in totaal 16 deelnemers. Met nog een 10-tal minuten te gaan bracht Ludo nog enkele kleine wijzigingen aan op de Kosmic. En in de allerlaatste ronde van de sessie reed Filip de Kosmic alsnog naar de 2e startplek. Knap!

De start op een natte omloop verliep eerder chaotisch. Ondanks het feit dat de race 3 uur lang zou gaan duren, gaven de rijders elkaar niet veel ruimte in de eerste ronde, in de beruchte haarspeldbocht. Filip verloor er wat tijd in een aanrijding met de kart van Sloebs Racing en zakte weg in het peloton. Jonathan bleef uit de problemen en ging in het eerste half uur een pittig maar fair duel aan met Marnik Battryn van Joma Racing. Iets pittiger ging het eraan toe tussen Filip en Gust Goderis. Filip geraakte uiteindelijk toch aan de Gillard-rijder voorbij en zette de achtervolging in op Jonathan. Na 45 minuten racen reden Jonathan en Filip in 5e en 6e stelling. Filip en Thomas hadden vooraf de strategie besproken en kozen voor een vroege en een late pitstop. Filip kwam dus als eerste van de 16 deelnemers de pitstraat in. Op de weegschaal viel de motor echter stil en bleek de start-switch afgebroken. We verloren wat tijd om de kart tot aan de tankzone te duwen. Thomas ging de baan weer op in 16e positie.

Bij het einde van het eerste wedstrijd-uur begonnen de andere teams aan hun eerste pitstops. Drukte dus in de tankzone. Jonathan bleef zoals afgesproken wat langer op de baan en kwam na 1u15 wedstrijd de pits in om het stuur over te laten aan Karl. Bij het tanken en smeren van de ketting stelde Elias vast dat de ketting los was komen te zitten. Karl en Jonathan besloten het erop te wagen en dus ging Karl toch weer de baan op zonder herstelling. Maar lang duurde het niet vooraleer de ketting van het tandwiel viel. Karl moest dus noodgedwongen naar de pits, op de interventie-quad van Ben De Feyter. En met als cadeau een paar kilo’s modder bovenop het chassis (!). Karl verloor door de herstelling heelwat tijd. Toen hij opnieuw de baan op kon, was hij de snelste rijder op het circuit maar de niet geplande pitstop had inmiddels elke hoop op een goed resultaat weggeveegd.

Intussen was Thomas in een goed wedstrijdritme gekomen en hield hij gelijke tred met de andere rijders op de baan. Door de opeenvolgende pitstops van de andere teams klom onze Kosmic nr 137 weer omhoog in de klassering. Na 2 uur racen zochten de teams alweer de pits op voor hun tweede verplichte stop. Allen kozen ze ook om slicks te monteren omdat de baan steeds droger werd. Ook op de Tony Kart 119 wisselden we de regenbanden voor slicks, toen Jonathan weer overnam van Karl. Door de tweede reeks pitstops van de concurrenten en aangezien wij voorzien hadden om Thomas voor 80 tot 90 minuten op de baan te houden, ging onze Kosmic zelfs enkele ronden aan de leiding van de race. Om uitzicht op een goed eindresultaat te behouden en hopend op een klein beetje regen waagden we het erop om bij de tweede pitstop van de Kosmic de banden niet te vervangen. Filip ging dus voor de laatste 40 minuten als enige rijder met regenbanden weer de baan op, in 4e positie. Regenen zou het helaas niet meer gaan doen. Toch hield Filip lang gelijke tred met de rijders op slicks. Hij werd niet meer bedreigd voor de 4e plaats, maar moest naar het einde toe zijn totaal versleten banden zo goed mogelijk sparen.

Thomas/Filip dus puik vierde. Karl/Jonathan kwamen uiteindelijk nog uit op de 12e plaats. Zonder hun kettingprobleem hadden ze zeker vooraan meegestreden. De zege ging naar FM Racing Boys, voor Cornelis Racing en Sloebs Racing, niet toevallig 3 teams met heelwat ervaring in endurance races. Afspraak nu voor de laatse BEKC-wedstrijd van het seizoen, op 6 december op het circuit van Genk, waar we waarschijnlijk opnieuw 2 karts aan de start gaan brengen.