TeamDF heeft afgelopen zondag in Genk de Belgian Max Challenge 2009 afgesloten met een schitterende podiumplaats van Mathieu in de Junior klasse! Bij de Max Pro’s kende Karl pech in beide races en Mathias kon zijn knappe 2e startplaats jammer genoeg niet verzilveren. Wisselend succes dus voor onze rijders.
Zaterdag waren onze 3 piloten en hun mechaniekers Elias, Kobe en Pierre de ganse dag druk in de weer om goede afstellingen te zoeken voor het laatste raceweekend. Het regende haast de ganse dag en volgens de weerberichten zou het zondag droog blijven boven Genk dus de regenafstellingen konden wel eens een maat voor niks gaan worden.
Zondagochtend bleken de buien inderdaad verdwenen maar de baan was nog nat voor de vrije trainingen, en dus ging iedereen op regenbanden de laatste afstellingen uitproberen. Mathieu klokte een veelbelovende 5e tijd. Bij de Max Pro’s was Mathias 9e en Karl 22e van een deelnemersveld van 32 rijders. Mathias en Karl maakten zich echter niet te veel zorgen want het zag ernaar uit dat de eigenlijke kwalificatierit op slicks zou gaan gereden worden.
Mathieu moest eerder de baan op voor zijn chrono-rit en het asfalt was nog overwegend nat. Pierre en Mathieu gokten net als zowat de helft van de 32 deelnemers op regenbanden en aanvankelijk leek dit de juiste keuze. Maar Mathieu kwam in zijn snelle ronden vast te zitten tussen rijders die op slicks reden en nergens grip hadden. Naar het eind van de sessie en op een steeds meer opdrogende baan bleken dan plots de slicks toch de snellere band. Mathieu moest zich tevreden stellen met de 15e starttijd.
De Max Pro’s gingen daarna bijna allen op slicks op zoek naar een snelle rondetijd. Mathias, de dag voordien nog ziekjes, maar ditmaal opgepept door de aanwezigheid van zijn Fem, koos er zijn 2 snelle ronden goed uit, tegen het eind van de sessie. Hij werd pas in de allerlaatste seconden voor de pole geklopt door Jules Szymkowiak. Karl reed pas de 27e tijd en kon hiermee niet tevreden zijn.
Races: In de eerste Juniors-race nam Mathieu een formidabele start. Vanop de 15e startplaats liet hij zich in de beruchte Lemmens-kurve niet opzij zetten en kwam hij zelfs als 4e (!) door de daaropvolgende dubbele linkse. Wat een start! In de 2e ronde ging hij in de chicane zelfs even naar de tweede plaats maar de strijd met de toprijders Pot, Jewell en Beerten was hard en Mathieu ging uiteindelijk als 6e door de finish. Hij reed wel de 3e snelste rondetijd van de race.
Gestart aan de buitenkant in de 2e race zakte Mathieu enkele plaatsen terug in de start maar hij knokte zich weer naar voor en eindigde deze keer op een uitstekende 4e plaats in het zog van Jewell, Pot en Battryn. In het dagklassement leverde dat de 3e plaats op voor onze eerstejaars-junior! Wat een prestatie!
Bij de Max Pro’s kon Mathias niet profiteren van zijn startplaats op de eerste rij. Het ging weer helemaal fout, zo fout zelfs dat hij na enkele bochten rond de 20e plaats bengelde. Maar Mathias begon aan een indrukwekkende inhaalrace en was de snelste rijder op de baan. Hij klom op naar de 6e plaats tot de race werd stopgezet na een crash van Randy Nauwelaers.
Bij de herstart kwam Mathias opnieuw slecht weg en zakte hij weer weg om uiteindelijk 7e te worden.
Karl van zijn kant bleef bij de start voorzichtig en kwam als 27e door bij de eerste ronde. Na 3 ronden was hij al opgekommen naar plaats 20 en toen de rode vlag getoond werd en de race werd stilgelegd was hij toch al doorgeschoven naar de 17e plaats. Maar jammer genoeg ging het voor Karl bij de herstart fout en hij moest zijn EVR met een kapotte uitlaat langs de kant zetten na een aanrijding.
De tweede Max Pro race ging van start in het half duister. Karl had alweer pech, ditmaal in de eerste bocht waaruit hij uit stilstand opnieuw moest vertrekken na een crash met als voornaamste slachtoffer Kevin Langers. Karl had teveel tijd verloren en kon het peloton voor hem niet meer bijhalen. Hij finishte 22e en gaf na de race ook aan dat hij er conditioneel wat door zat na het zware weekend.
Mathias nam opnieuw een zwakke start en kwam als 9e over de streep na de eerste ronde. Net zoals in de eerste race zette Mathias de achtervolging in en hij reed zich in 10 ronden op fantastische wijze naar de 2e plaats. Maar in de 12e ronde ging zijn motor sputteren en moest hij de pits opzoeken en opgeven. Kobe was ontroostbaar na deze opdoffer. Achteraf bleek een losgekomen vijsje van de batterij de boosdoener.
Ondanks deze afknapper in de laatste BMC-race van het seizoen mag TeamDF toch niet ontevreden terugkijken op zijn resultaten. We gaan nu het race-seizoen afsluiten met deelname aan de 2 laatste BEKC-races waarin we telkens 2 teams aan de start zullen brengen.