Sterk begin van 2012 seizoen
Mathias Detige heeft afgelopen weekend in de Finale van de Rotax Max Euro Challenge een prachtige tweede plaats behaald in de DD2-klasse, op de kartbaan van de Horensbergdam te Genk. Hij stuurde zijn Tonykart van de zesde startplek naar het tweede trapje van het podium en moest enkel de Fin Miika Laiho voor laten gaan.
Knalprestatie na een moeilijke week waarin het voor rijder, monteur en team nog zoeken was naar de goede afstellingen.
Van 28 maart tot en met 1 april streek de Europese Rotax Max top neer in Genk, waar de eerste manche van de Rotax Max Euro Challenge 2012 plaatsvond. Bijna 200 piloten kwamen aan de start van dit evenement. Onder hen 13 Belgen. TeamDF-rijder Mathias Detige, Vice-Europees kampioen DD2 in 2011 moest het opnemen tegen 34 andere DD2 piloten, allen even gemotiveerd en ambitieus om het nieuwe seizoen sterk te beginnen. Voor Mathias en zijn monteur Kobe, maar ook voor Birger Bouvin, onze chassis- en motorenpartner voor 2012, zou deze EuroMax een belangrijke vuurdoop worden.
TeamDF besliste tijdens de winterpauze om de overstap te wagen naar Tonykart-chassis, dit na een nochtans uiterst succesvolle campagne in de DFK-Gillard in 2011.
Tijdens de vrije trainingen op woensdag en donderdag bleek al gauw dat Mathias enkele tienden van een seconde te kort kwam op de snelle mannen Xen De Ruwe (Formula-K), Jules Szymkowiak (G-Star-Zanardi) en Haralds Garkaklis (DFK-Gillard). De achterstand was niet dramatisch maar er was duidelijk werk aan de winkel om mee te kunnen strijden voor een ereplaats in de races.
In de Chrono-rit, op vrijdagnamiddag, moest Mathias vrede nemen met de zevende plaats. Toch was hij niet teleurgesteld. Rijder en team waren klaar om het onderste uit de kan te halen tijdens de Kwalificatieraces van zaterdag.
In de eerste van deze 3 Heats finishte Mathias pas P13. Bij de start werd hij door Laiho in een spin geduwd en moest hij bijna helemaal achteraan aansluiten. De heats gingen slechts over 11 ronden dus veel tijd om plaatsen goed te maken had Mathias niet, maar hij bleef kalm en beheerst en maakte ruim 10 plaatsen goed om in P13 te finishen.
In de tweede en derde Heats verliepen de starts beter en kon Mathias strijd leveren met de snelsten. Hij finishte P6 en P5 na enkele gesmaakte inhaalbewegingen en tankte vertrouwen voor de Finales van zondag.
P6 was zijn startplaats in de PreFinale zondagochtend. De start ging goed maar Mathias kwam toch achter de ervaren Patrick Pearce (PDB-Maddox) terecht en het duurde enkele ronden vooraleer hij de Brit voorbij was en ook de Est Fred Alliksaar kon afschudden.
Inmiddels waren De Ruwe, Szymkowiak, Laiho, Ludi en Garkaklis te ver voorop en Mathias moest vrede nemen met de zesde plaats.
Dat werd dus ook zijn startplek voor de grote Finale.
Na een crash van Dennis Kroes in de eerste ronde moest de wedstrijd even worden stilgelegd. De Nederlandse veteraan ging overkop en moest naar het ziekenhuis. Al snel kon worden omgeroepen dat Kroes OK was en kon de herstart van de 17 ronden tellende finale doorgaan.
Mathias vond bij de herstart vanuit P6 geen gaatje om naar de binnenkant te schuiven en moest buitenom in de Lemmens-kurve. Maar hij kwam er prima uit, in P6.
De Ruwe en Szymkowiak vergaten even dat een race niet in de eerste ronde wordt gewonnen, gaven mekaar geen millimeter ruimte na de haarspeld langs de Europalaan en schakelden zichzelf uit, nauwelijks 5 bochten ver in ronde 1.
De Fin Miika Laiho (Tonykart) ging resoluut aan de leiding met Ludi (Birel) en Alliksaar (Zanardi) al meteen op enkele meters afstand. Mathias moest een plaats prijsgeven aan de Nederlander Dielissen (CRG) maar begon gestaag een stevig tempo op te bouwen. Ludi, Alliksaar en halfweg koers ook Dielissen kwamen in het vizier en Mathias zette zich door naar P2.
Laiho had enkele tientallen meters voorsprong maar Mathias hield de druk hoog en haalde alles uit zijn Tonykart in een poging om de snelle Fin alsnog bij te benen. Met nog één ronde te gaan had Laiho nog slechts 3 kartlengten voorsprong op de ontketende Mathias en na de chicane zat Mathias hem echt helemaal op de hielen. Het werd een close finish maar Mathias nam geen onnodige risico’s en pakte een onverhoopte tweede plaats en daarmee ook belangrijke punten voor het kampioenschap.
Mathias na de race: “P6 was niet de beste startpositie voor een Finale op een EK-manche maar ik heb geknokt en ben er blijven in geloven, ook toen Laiho zo ver voorop zat. De wedstrijd was één ronde te kort voor mij om voor de zege te gaan, maar ik ben ook met P2 heel tevreden. Het wordt een zwaar seizoen maar ik ben erg gemotiveerd en we gaan er 100% voor gaan. Het belangrijkste na vandaag is dat we als team nu weten dat we echt mee kunnen gaan strijden voor de titel”
Afspraak voor de tweede manche van de Rotax Max Euro Challenge, in Wackersdorf, begin mei.