02/09 testdag Genk


Vandaag 2/9 waren we andermaal in Genk voor meer testwerk met piloten Karl, Mathias en Thomas. Kobe en Elias waren zoals gebruikelijk weer op post voor de technische ondersteuning.

Karl werkte een eerste echte testdag af met zijn nieuwe Tony Kart EVR, na een eerste “shakedown” van een paar weken geleden in Francorchamps. Het was aanvankelijk zoeken naar de goede afstellingen maar eenmaal Karl tevreden was met de set-up begonnen de rondetijden te zakken en hij legde heelwat nuttige testkilometers af op de Vega FH banden, ter voorbereiding van de volgende BMC race in Mariembourg, op 4/10.

Mathias, ook in een Tony Kart EVR en op Vega FH banden, had als opdracht het inrijden van een motor en toen dat achter de rug was kon in de namiddag het echte testwerk beginnen. Bij de vorige testsessie in Genk had Mathias al een goede afstelling gevonden en hierop werd de ganse dag voortgewerkt. Er was weinig volk op de baan en Mathias kon van die gelegenheid gebruik maken om op zoek te gaan naar enkele snelle rondetijden.

Thomas ging weer aan de slag met zijn Kosmic T11, op Dunlop SL3 banden. Ook hij moest een motor verder inrijden maar dit verliep niet al te vlot. We begonnen ons al zorgen te maken over de motor tot Kobe vaststelde dat er in de koppeling een haarfijn scheurtje zat. Het werd snel duidelijk dat hierdoor de motor niet lekker liep. Dit betekende onze allereerste koppeling vervanging van het seizoen. De 2009 koppelingen zijn inderdaad betrouwbaarder dan het oude model maar uiteindelijk zijn dus ook de nieuwe niet onfeilbaar. Na de herstelling van de koppeling kon Thomas voor enkele lange runs de baan weer op. Op de SL3 banden kon hij uiteraard het ritme van Mathias en Karl niet aan, maar het was vooral de bedoeling om Thomas verder vertrouwd te maken met het Dunlop rubber ter voorbereiding van een BEKC deelname. Aan het eind van de dag hebben we voor Thomas dan een oud setje Vega FH banden gemonteerd, kwestie van het verschil eens aan te voelen. Ondanks de versleten Vega’s en ondanks de vermoeidheid bevestigden de rondetijden dat SL3 banden 1,5 tot 2 seconden per ronde trager zijn dan de groene Vega’s.

Ook nog even vermelden dat Karl een gastpiloot had uitgenodigd, ook Thomas genaamd. Thomas “2” had al een jaar niet meer in een kart gezeten dus dat was even aanpassen toen hij in Karl’s EVR stapte. Maar aan het einde van de dag ging het al stukken vlotter. Wellicht loopt het voor Thomas “2” bij een volgende testsessie nog wat beter, want hij beoogt een BEKC deelname volgend seizoen.

Alweer een leerrijke testdag voor iedereen. Volgende week testen we waarschijnlijk in Berghem (NL) om deelname BEKC race van 20/9 voor te bereiden, al wordt het nog zoeken naar één en hopelijk twee piloten-duo’s.